Det kommer mera

Idag kommer det bli två inlägg bara för att jag inte kan ta att nån klagar och sedan inte få säga nått tillbaka. Att du inte skriver vem du är det är skitsamma. MEN:
1. Jag klagar väl för fan på vilken bit av lumpen jag vill! Vill du att den punkten du tycker är fel ska tas upp skaffa en egen blogg och analysera det i! Jag lovar att läsa.
2. Jag håller med, vi ska kämpa mot ett mer jämlikt samhälle, vi kan göra det genom att göra lumpen frivillig för alla. Nej men va!? vad säger världen? DET ÄR DET JU!
3. Vadå gratis? De som gör lumpen får lön. Dålig lön, men fri bostad och mat ska fan räknas som lön det oxå.

Det är precis som när folk svarar på insändare i tidningen. De hänger upp sig på vad de TROR att de läst i artikeln och så börjar de klaga. Think before action.
Nu får jag väl nån spännande komentar på det här oxå, men oftast är det bara trevligt med sådana. Hur som helst kommer jag inte kunna läsa det på ett tag iaf. Så nu "flyr" jag =P

Jag blev faktiskt lite putt haha

Marina smsa din adress! Eller alla som vill ha kort/brev får lov att smsa sin adress =D  det är nog mer troligt att jag skriver brev haha


Kommentarer
Postat av: Sofia

Ja,jag håller iallafall med om det med lumpen! Så dåligt att det finns kvar

2008-10-20 @ 14:05:05
Postat av: Sofia igen :)

Och att man lägger ner så mycket pengar på det! Bättre att man la dom på annat (sjukvård, skola, samhälle, fattiga etc). De som gör lumpen borde få 0 kronor för de MÅSTE inte göra lumpen. Och de får ju utbildning, mat och bostad. Det borde duga. Dessutom är det i stortsätt frivilligt.

Eller så borde man jämställa det med att studera. Att de som går å läser (och får utbildning) också får en massa pengar. DET är jämställdhet. Så det så älskling ;)

Ner med lumpen och försvaret!

2008-10-20 @ 14:12:07
Postat av: Ulven

Jasså tycker du vart dålig på att läsa min de senaste dagarna

2008-10-20 @ 15:52:29
Postat av: Mickan

hehe.. håller med förutom att Sofia vill ha ner lumpen och försvaret...:S några måste ju försvara oss när det blir krig ;) :P hehe

kommer sakna dig :( <3

2008-10-20 @ 20:56:57
Postat av: //Men make better drivers//

Hehe. bli inte arg nu för jag skriver med glimten i ögat.

1. Visst skriver du om vad du vill men kommentarer om/och förslag kan man väl få ge? E de inte lite de som är meningen med ett kommentarsfält? Nej, ska inte skaffa blogg, för de första skulle jag nog reta gallfebern på er allihop då, hehe. Å för de andra har jag heller ingen lust alls. Läser inte ens några bloggar förutom din faktiskt Corisia. Känn dig hedrad ;-)



2. FEL!!!

Först tycker jag vi ska kolla fakta. Att man hyfsat enkelt kan ljuga sig till att "slippa" lumpen det är ett faktum. Men det står i lagen att alla svenska män som anses lämpade måste mönstra. Och de som där gör tillräckligt bra ifrån sig måste också göra värnplikt. Det står vidare att det är ett lagbrott att inte uppge sanningsenlig information i enkäter innan och under mönstringen. Man måste också enligt lagen göra sitt allra bästa på alla tester på mönstringen.

Summan av det hela blir alltså att alla svenska unga män som "duger nått till" måste (enligt svenska lagen alltså) göra lumpen. (Ursäkta utrycket till er som störde er på de)

Därför anser jag att det iallafall går att fundera på ett system där alla, båda könen mönstrar och de som, ja, duger, måste slåss eller gratisarbeta för/åt staten.

Eller så kan vi ju göra som Sofia föreslår dumpa försvaret och spara 40miljarder om året och vips kan vi betala arbetare och inga gratisarbetande behövs.



Att till lägga bara att ingen någonsin hört mig säga att vi ska kämpa mot ett jämnlikt samhälle(så vad du håller med om förstår jag inte), därmed naturligtvis inte sagt att jag inte tycker det. Men jag har aldrig sagt det och de gjorde jag visst inte nu heller:-)



3. Ok, lön. Nu ska vi se. Ungefär 12 timmar "jobb" (" är för att dämpa den röda färgen i ditt ansikte Corisia) om dagen åtminstonde fem dagar i veckan och både kvällar, nätter och helger. För typ 500 kronor i veckan eller vad VI får. Betalt eller bidrag, kalla de va man vill, "massa pengar" som Sofia så fint skriver är de ju dock knappast. (Fattar förresten inte vad hon menar för hon drar nog in mer på sitt studiebidrag som jag antar hon får och som hon mena vi också skulle kunna få. Fin tanke men ej så genomtänkt. Vidare säger hon att vi borde inte få något eftersom vi inte MÅSTE göra lumpen, vilket jag dock tidigare utrett att vi enligt lag faktiskt måste, men ändå. MÅSTE DU STUDERA då Sofia?) Men ja, mat och husrum får man också. Så där hade du faktiskt haft en poäng OM jag nu hade sagt att vi inte får något alls men titta igen för de sa jag inte. Jag sa bara att de sk. gratisarbetearna kunde jobba grais men då räknade jag bort att de inte behöver jobba kvällar, nätter helger och bara typ 8 timmar om dagen. Kanske ännu mindre om du tycker de e rättvisare om du räknar på de.



Ska du föra diskusion så tänk igenom va du skriver eller säger innan du försöker använda det mot någon. Tänk på de A..... (Corisia)!! (och ännu mer Sofia för den delen)



OM DU INTE ORKAR LÄSA ALLT SÅ BLÄDDRA HIT.

Är imponerad av dig A. Italien och Sydafrika. Nog för att jag trodde att du är en sån som gör sånt men starkt jobbat. Hoppas det går bra för dig. Om du fortfarande är ute när ja e klar med lumpen om typ ett år så kan du ju tvinga med mig. (Om du vill, hehe;-) ) E kanske för lat för att orka kämpa för de själv men vore verkligen jättekul. Messar dig min adress sen. Som sagt imponerad. Lycka till!



//Men make better drivers//



PS.

(Behöver inte skriva vem jag är för du vet nog vem jag är ändå. Jag drev dig ju nästan till vansinne nu men du tycker nog om mig ändå och jag tycker om dig, fast de går lite upp och ner, hehe, kan ju inte finnas så många att välja på väl?)

DS.

2008-10-21 @ 00:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0